Kiekje
 
 
 
«  Aflevering 252: Over hondsbrutale piraten en tragische museum-soaps   »
 

Plinia en Felix zijn op zoek naar geschikte locaties voor Felix’ afscheid bij de zaak. Na een bezoek aan het Kurhaus staat Plinia buiten te wachten bij Pathé en twijfelt of ze naar Pirates of the Carribean zullen gaan. Ze bedenkt zich dat de zeerovers in deze film een heel anders soort piraten zijn dan die de wateren bij de Somalische kust onveilig maken, dat Michiel de Ruyter daar wel raad mee wist en vervolgens over het geruzie over de locatie van het Nederlands Historisch Museum.

 
 
 
Gepubliceerd: 01-06-11. Vond plaats op: 01-06-09. Tags:  asielbeleid en integratie ; Somalië ; terrorisme ; Vaderlandse geschiedenis ;
 
Ronald Plasterk Rita Verdonk Michiel de Ruyter Schilp en Bijvanck
 
 
 
 
 
Over hondsbrutale piraten en tragische museum-soaps (Integrale tekst)

Het is 1 juni 2009
Ik heb net met Felix koffie gedronken in het Kurhaus. We zijn op zoek naar een goede lokatie voor Felix’ afscheidsreceptie bij Stofman en Velours. Volgens mij is het Kurhaus absoluut ongeschikt, veel te stijfjes, maar Felix is nog met iemand gaan praten over de mogelijkheden. Ik ben naar de overkant gegaan om te kijken of ik vast kaartjes kan kopen voor de bios. Er draait helaas niet veel bijzonders. Het leukste is nog At world’s End, het derde deel van Pirates of de Caribbean. Die is volgens mij ook al weer een paar jaar oud, maar misschien probeert Pathé een beetje in te spelen op de actualiteit, want piraten zijn natuurlijk uitermate hot momenteel.
Ik weet niet hoe het bij jou is, maar als ik aan een piraat denk borrelt bij mij toch als eerste het beeld op van Johnny Depp, als de komische onverschrokken Jack Sparrow. Ik denk dat de opvarenden van de schepen in de Golf van Aden heel anders over dit soort jongens denken nu het zeeroversseizoen in volle hevigheid is losgebarsten. De Somalische piraten zijn hondsbrutaal en zwaar bewapend compleet met papegaai op de schouder! Ze worden gesteund door een breed netwerk aan land want piraterij is namelijk een zeer lucratieve business in de chaotische, door burgeroorlogen geteisterde hoorn van Afrika. Er zijn al iets van 16 à 17 schepen gekaapt en honderden mensen zijn ontvoerd. Ga maar na wat dat oplevert. Niet alleen aan goederen maar ook aan losgeld. Het kost de scheepsmagnaten handenvol geld om hun boten te beveiligen en als je dan al een paar van die piraten te pakken krijgt is het bijna niet mogelijk om ze te berechten. En ze gevangennemen en als slaven verkopen, zoals onze vaderlandse held Michiel de Ruyter in de 17e eeuw deed, is tegenwoordig ook geen optie meer. Misschien moeten we ze toch maar gewoon van de touwladders neerknallen als ze tegen je scheepsromp opklimmen zoals Rita Verdonk, onze koningin van de nuance, suggereerde. Want dat is natuurlijk de ware VOC-mentaliteit, al wordt die tegenwoordig heel anders gepresenteerd zoals we straks ongetwijfeld in nieuwe ons Nationaal Historisch Museum zullen kunnen zien. Als dat er tenminste ooit komt want ze zijn weer aan het bakkeleien geslagen over de lokatie. Er zijn twee hippe nieuwe directeuren aangesteld die met allerlei drogredenen komen waarom het een slecht idee is als hun museum straks naast het Openluchtmuseum komt te staan zoals de bedoeling was. Het wordt niet ronduit gezegd, maar ze willen ongetwijfeld niet besmet worden met het stoffige imago van het Openluchtmuseum. Iedereen is weer in rep en roer, Plasterk zit met de handen in het haar en Den Haag ruikt weer kansen om het NHM onder te brengen in hun Huis van de Democratie. De provincie Utrecht heeft Soestdijk in de strijd gegooid, maar daar hadden we 5 jaar geleden al een bestemming voor verzonnen, nietwaar? Een asielzoekerscentrum wat we Het Koninklijk Instituut voor Integratie en Inburgeringszaken noemen waarvan Rita aan roer staat. Nog steeds een goed idee trouwens, al zeg ik het zelf.
Ah, daar komt Felix. Aan zijn gezicht te zien gaat ook het Kurhaus het niet worden. Het zal wel ver buiten het budget vallen.